Lato to czas, na który czekamy z utęsknieniem. Długie i słoneczne dni sprzyjają aktywności fizycznej, a świeże warzywa i owoce zachęcają nas do zmiany diety na lekkostrawną i zdrową. Przed nami upalne dni, a Ty zastanawiasz się, jak wpleść zdrowe odżywianie w codziennym funkcjonowaniu? Oto 10 rad, które pomogą Ci to zrobić!

1. Lekka przekąska

Podczas letnich wyjazdów często idziemy w długie przechadzki po górach czy zwiedzanie miast. Warto zaopatrzyć się wówczas w drobne przekąski, które utrzymają poziom naszej energii na optymalnym poziomie, a nie sprawią, że będziemy czuli się ociężali do dalszej wędrówki. Proponujemy świeże owoce i warzywa – truskawki, ogórki, borówki czy energetycznego banana lub też kanapkę z hummusem zawiniętą w pergamin. Nie zapomnijmy o dużej ilości napojów, takich jak świeżo wyciskany sok, kefir czy woda z cytryną.

zdrowe odżywianie kanapka

2. Zdrowe odżywianie – warzywne obiady

Białko jest ważne w diecie, tak samo jak tłuszcze i węglowodany, jednak nie jest zużywane w pierwszej kolejności przez organizm a jego nadmiar jest odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Postawmy na świeże warzywa, które zapewnią nam bombę witaminową i źródło błonnika. Wybierzmy białko roślinne, zawierające mniej tłuszczy, takie jak fasola czy bób albo chude mięso i przetwory nabiałowe. W witaminę C zaopatrzą Cię takie warzywa, jak kapusta, papryka czy brokuły. Najwięcej witaminy E posiada natomiast botwinka, szpinak, marchew i kapusta. Polecamy skomponować z tego na obiad leczo, zupę z botwinki czy też młodą kapustę gotowaną z marchewką. Młode ziemniaczki też nie tuczą!

3. Miej wodę zawsze przy sobie!

Człowiek składa się z 60-70% z wody. Jest nam ona niezbędna do życia, bierze udział w procesach metabolicznych i tworzy komórki naszego ciała. Jej niedobory odbijają się negatywnie na naszym samopoczuciu i zdrowiu: bóle głowy, problemy z trawieniem, zaburzenia pracy mózgu. Zwłaszcza w ciepłe dni należy być wyposażonym w butelkę wody, najlepiej w szklanej butelce i wypić przynajmniej 2 litry wody dziennie.

woda

4. Pracuj nad regularnością posiłków

Kiedy cały dzień nic nie jesz, działasz z niekorzyścią dla organizmu. Co więcej, napędzasz wilczy głód i tryb „oszczędzania energii”, więc kiedy wieczorem usiądziesz do posiłku, pochłoniesz duże ilości jedzenia, które organizm może odłożyć w postaci tkanki tłuszczowej. Zadbaj o regularne posiłki, które sprzyjają sprawnemu działaniu metabolizmu.

5. Zdrowe odżywianie – jedz sezonowo!

Kiedy lato obdarowuje nas cudownymi, soczystymi i świeżymi warzywami i owocami, starajmy się korzystać właśnie z nich i odwiedzać lokalne targowiska.

zdrowe odżywianie

6. Poeksperymentuj sam z hodowlą ziół i warzyw

Świeża mięta na parapecie czy pomidory i truskawki na balkonie to żadna nowość – mieć w domu własną hodowlę to super pomysł, wypróbuj i Ty!

7. Zaplanuj jadłospis i rób większe porcje

Nikt nie lubi stać przy garnkach w upał, dlatego rób większe porcje, żeby starczyło na dłużej!

8. Nie pij cukru

Nie dla każdego woda koi pragnienie. Często chcemy czegoś słodkiego i orzeźwiającego, jednak w praktyce po takich słodkich napojach pragnienie wcale nie gaśnie. Dorzućmy więc do wody trochę owoców, ogórków i cytryny, a będzie się ją piło znacznie przyjemniej!

woda z owocami

9. Zdrowe odżywianie – wybieraj pełnoziarniste

Biały chleb i węglowodany proste powodują gwałtowny wyrzut insuliny a następnie równie szybki jej spadek, co ma skutki w wahaniach energii i nastroju. Postaw zatem na żytni chleb, makaron pełnoziarnisty lub różne rodzaje kaszy, a będziesz czuł się dłużej najedzony i mniej zmęczony.

10. Dobierz mądrze tłuszcze

Tłuszcze są potrzebne do przeprowadzenia procesów metabolicznych i są nośnikiem witamin, więc nie ma mowy o ich unikaniu. Tłuste, smażone kiełbasy i sosy śmietanowe zamień jednak na grillowanego kurczaka i pesto, guacamole lub tzatziki z jogurtem. Nie zapominaj też o nasionach i orzechach. Można jeść zdrowo i smacznie!

zdrowe odżywianie
Więcej powiązanych artykułów.
Load More By Nowa Moda
Load More In Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CAPTCHA ImageChange Image

Sprawdź również...

Dlaczego warto się nawadniać? 5 fascynujących zalet picia wody

Woda to podstawowe źródła życia i stanowi około 60% masy ciała człowieka. O ile możemy prz…