Lato to czas, na który czekamy z utęsknieniem. Długie i słoneczne dni sprzyjają aktywności fizycznej, a świeże warzywa i owoce zachęcają nas do zmiany diety na lekkostrawną i zdrową. Przed nami upalne dni, a Ty zastanawiasz się, jak wpleść zdrowe odżywianie w codziennym funkcjonowaniu? Oto 10 rad, które pomogą Ci to zrobić!

1. Lekka przekąska

Podczas letnich wyjazdów często idziemy w długie przechadzki po górach czy zwiedzanie miast. Warto zaopatrzyć się wówczas w drobne przekąski, które utrzymają poziom naszej energii na optymalnym poziomie, a nie sprawią, że będziemy czuli się ociężali do dalszej wędrówki. Proponujemy świeże owoce i warzywa – truskawki, ogórki, borówki czy energetycznego banana lub też kanapkę z hummusem zawiniętą w pergamin. Nie zapomnijmy o dużej ilości napojów, takich jak świeżo wyciskany sok, kefir czy woda z cytryną.

zdrowe odżywianie kanapka

2. Zdrowe odżywianie – warzywne obiady

Białko jest ważne w diecie, tak samo jak tłuszcze i węglowodany, jednak nie jest zużywane w pierwszej kolejności przez organizm a jego nadmiar jest odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Postawmy na świeże warzywa, które zapewnią nam bombę witaminową i źródło błonnika. Wybierzmy białko roślinne, zawierające mniej tłuszczy, takie jak fasola czy bób albo chude mięso i przetwory nabiałowe. W witaminę C zaopatrzą Cię takie warzywa, jak kapusta, papryka czy brokuły. Najwięcej witaminy E posiada natomiast botwinka, szpinak, marchew i kapusta. Polecamy skomponować z tego na obiad leczo, zupę z botwinki czy też młodą kapustę gotowaną z marchewką. Młode ziemniaczki też nie tuczą!

3. Miej wodę zawsze przy sobie!

Człowiek składa się z 60-70% z wody. Jest nam ona niezbędna do życia, bierze udział w procesach metabolicznych i tworzy komórki naszego ciała. Jej niedobory odbijają się negatywnie na naszym samopoczuciu i zdrowiu: bóle głowy, problemy z trawieniem, zaburzenia pracy mózgu. Zwłaszcza w ciepłe dni należy być wyposażonym w butelkę wody, najlepiej w szklanej butelce i wypić przynajmniej 2 litry wody dziennie.

woda

4. Pracuj nad regularnością posiłków

Kiedy cały dzień nic nie jesz, działasz z niekorzyścią dla organizmu. Co więcej, napędzasz wilczy głód i tryb „oszczędzania energii”, więc kiedy wieczorem usiądziesz do posiłku, pochłoniesz duże ilości jedzenia, które organizm może odłożyć w postaci tkanki tłuszczowej. Zadbaj o regularne posiłki, które sprzyjają sprawnemu działaniu metabolizmu.

5. Zdrowe odżywianie – jedz sezonowo!

Kiedy lato obdarowuje nas cudownymi, soczystymi i świeżymi warzywami i owocami, starajmy się korzystać właśnie z nich i odwiedzać lokalne targowiska.

zdrowe odżywianie

6. Poeksperymentuj sam z hodowlą ziół i warzyw

Świeża mięta na parapecie czy pomidory i truskawki na balkonie to żadna nowość – mieć w domu własną hodowlę to super pomysł, wypróbuj i Ty!

7. Zaplanuj jadłospis i rób większe porcje

Nikt nie lubi stać przy garnkach w upał, dlatego rób większe porcje, żeby starczyło na dłużej!

8. Nie pij cukru

Nie dla każdego woda koi pragnienie. Często chcemy czegoś słodkiego i orzeźwiającego, jednak w praktyce po takich słodkich napojach pragnienie wcale nie gaśnie. Dorzućmy więc do wody trochę owoców, ogórków i cytryny, a będzie się ją piło znacznie przyjemniej!

woda z owocami

9. Zdrowe odżywianie – wybieraj pełnoziarniste

Biały chleb i węglowodany proste powodują gwałtowny wyrzut insuliny a następnie równie szybki jej spadek, co ma skutki w wahaniach energii i nastroju. Postaw zatem na żytni chleb, makaron pełnoziarnisty lub różne rodzaje kaszy, a będziesz czuł się dłużej najedzony i mniej zmęczony.

10. Dobierz mądrze tłuszcze

Tłuszcze są potrzebne do przeprowadzenia procesów metabolicznych i są nośnikiem witamin, więc nie ma mowy o ich unikaniu. Tłuste, smażone kiełbasy i sosy śmietanowe zamień jednak na grillowanego kurczaka i pesto, guacamole lub tzatziki z jogurtem. Nie zapominaj też o nasionach i orzechach. Można jeść zdrowo i smacznie!

zdrowe odżywianie
Summary
Dieta na lato - zdrowe odżywianie na upalne dni
Article Name
Dieta na lato - zdrowe odżywianie na upalne dni
Description
Jak odżywiać się w upalne dni, tak aby było zdrowo i pożywnie? Poznaj 10 rad na odżywianie się latem!
Author
Publisher Name
Nowa moda
Publisher Logo
Więcej powiązanych artykułów.
Load More By Nowa Moda
Load More In Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CAPTCHA ImageChange Image

Sprawdź również...

Zmiana czasu na zimowy – wpływ na organizm i życie

Zmiana czasu na zimowy to wydarzenie dosyć lubiane, gdyż dzięki niemu możemy spać godzinę …