strona główna Moda Czym jest vanity sizing?

Czym jest vanity sizing?

8 min. czytania
0
0
48
vanity sizing

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wymiary związane z rozmiarami odzieży wyraźnie się powiększyły. Wiele osób przypisuje ten trend czemuś, co nazywają wielkością próżności, ale inni utrzymują, że społeczeństwo po prostu cierpi z powodu inflacji wielkości. Więc co się naprawdę dzieje?

Co to jest vanity sizing w odzieży?

Vanity sizing to termin, który można przetłumaczyć jako rozmiarówka próżności. To praktyka oznaczania odzieży rozmiarami mniejszymi niż wskazywałyby wymiary przedmiotu i standardy branżowe. Innymi słowy, jeśli rozmiar 38 w wielu markach pasuje do kobiety o talii 70 cm, rozmiar 34 lub 36, który pasuje do tej samej kobiety, jest często uważany za „rozmiar próżności”. Kobieta ma to samo ciało, te same wymiary, ale w niektórych markach nosi „mniejszy” rozmiar. Dlaczego takie działania są korzystne dla producentów ubrań? Według ostatnich badań opublikowanych w Journal of Consumer Psychology, z psychologicznego punktu widzenia, może sprawić, że ludzie poczują się lepiej, nosząc mniejsze rozmiary, zwłaszcza ci, którzy mają niską samoocenę. A dobre samopoczucie w kwestii odzieży może sprawić, że będziemy bardziej skłonni ją kupić.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Michigan wykazało, że kiedy kobieta myśli, że nosi mniejszy rozmiar, kupuje więcej ubrań. Najlepszym rozwiązaniem na walkę z tym trendem jest niezwracanie tak dużej uwagi na etykiety – lepiej skupić się na dopasowaniu, spojrzeć na rzeczywisty rozmiar i kształt ubrania, a po zakupie wyciąć metkę z rozmiarem.

Standardy rozmiarów przed vanity sizing

Minęły dziesięciolecia, zanim udało się ustalić standardy rozmiarów w lokalnym przemyśle odzieżowym – zwłaszcza w przypadku odzieży damskiej. Pod koniec XIX wieku tabu wokół odzieży gotowej stopniowo zelżało, gdy luksusowe domy towarowe oferowały niedrogie kopie upragnionej francuskiej mody, co sprawiło, że ubrania kupione w sklepach stały się bardziej akceptowane. Luźniejsze fasony ułatwiały tworzenie ubrań dla mas, jednak liderzy branży dostrzegli potrzebę ustalenia pewnych standardów dotyczących pomiaru i produkcji odzieży. Ten ruch w kierunku ujednolicenia rozmiarów był spowodowany utratą zysków ze względu na potrzebę zmian, zwroty i źle dopasowaną odzież produkowaną masowo.

Wpływ vanity sizing na konsumentów

Vanity sizing może negatywnie wpłynąć na pewność wizerunku kobiecego ciała. Gdyby wszystkie marki odzieżowe stosowały tę samą metodę doboru rozmiaru, pewność siebie kobiet byłaby bardziej stabilna, bo nie musiałyby się martwić o to, w jaki rozmiar się mieszczą. Chociaż vanity sizing może sprawić, że zakupy dla kobiet będą stresujące, ważne jest, aby pamiętać, że to nie my mamy pasować do ubrań, a raczej ubrania mają pasować na nas. Rozmiar to tylko liczba. Rozmiar nic nie znaczy, gdy przymierzasz ubrania, które sprawiają, że czujesz się pewnie i dobrze ze swoim wizerunkiem i nie jest miarą Twojej wartości.

Jak uniknąć vanity sizing podczas zakupów?

Niestety, vanity sizing zdaje się pozostać z nami na dłużej. Większości konsumentów się to podoba, a sprzedawcy używają go do zwiększenia sprzedaży. Jak więc dopasować rozmiarówkę do swoich wymiarów, szczególnie robiąc zakupy online? Oto kilka wskazówek.

1. Zmierz się

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to uzyskać dokładne pomiary swojego ciała, ponieważ „L” w jednym sklepie może nie być tym samym, co „L” w innym sklepie.

2. Sprawdź tabele rozmiarów

Po dokonaniu pomiarów sprawdź tabele rozmiarów, aby dowiedzieć się, jaki masz rozmiar. Najczęściej każda marka oferuje swoje tabele dotyczące osobno rozmiarówki damskiej, męskiej i obuwia. Przy każdym zakupie należy postępować zgodnie z przewodnikiem po rozmiarach marki, a nie korzystać z uniwersalnych tabel rozmiarów. Kobiety powinny wybrać odpowiedni rozmiar na podstawie wymiarów biustu, bioder i talii.

3. Porównaj ubrania, które nosisz

Użyj swoich najlepiej dopasowanych ubrań jako punktu odniesienia, aby znaleźć rzeczy, które idealnie do Ciebie pasują.
W ten sposób najłatwiej i najtrafniej można dobrać nowe ubrania do sylwetki.

4. Sprawdź politykę zwrotów

Nadal istnieje możliwość, że kupisz coś, co ci się nie podoba lub co ci nie odpowiada. W związku z tym przed złożeniem zamówienia sprawdź zasady dotyczące zwrotów. Warto mieć pewność, że można oddać produkt i jaki czas mamy na to przeznaczony.

Więcej powiązanych artykułów.
Load More By Nowa Moda
Load More In Moda

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CAPTCHA ImageChange Image

Sprawdź również...

Kolczyki, naszyjniki, bransoletki – uzupełnienie wyjściowej stylizacji

Kolczyki, czyli ważne błyskotki w naszych uszach Już w genach zapisaną mamy chęć do roztac…